מהדורת "סיפורים וחברים" , מהדורת מיוחדת של סיפורים קצרים לקראת תחילת שנת הלימודים שמעודדת קריאה ושיח בקרב הילדים סביב התקופה המרגשת של החזרה לבתי הספר.
עם פרוש שנת הלימודים החדשה, אנו מזמינים אתכם ההורים, לפתוח חלון לשיחה על חברות, שייכות והיכולת להתגבר על הביישנות. כך, בכמה דקות של קריאה משותפת, תעניקו לילדים (וגם לכם) כוחות לפגוש חברים חדשים, לשאול שאלה בקול רם ולהרגיש חלק מקבוצה.
הסיפורים פרי עטם של כותבות מקומיות ומודפסים על גבי גביעי שוקולית עצמם
ובשיתוף עמותת ״רקפת״, המובילה את המאבק בחרדה חברתית ובבדידות בישראל.

גולות של אומץ
מאת: דפנה דה־הרטוך
לא אהבתי לשחק, לא הייתי בחוג, ולא רציתי לשחק בהפסקות. אולי זו הסיבה לחרם הגדול שעשו עלי הילדים מכיתה ד׳2 — הכיתה שלי.
זה קרה פתאום: אף אחד מהם לא דיבר איתי ולא רצה לשבת לידי. ובכל פעם שהרמתי יד בשיעור, נשמע "פסססס" שעשו כל הילדים ביחד — ואז צחקו.
בהפסקות ישבתי על המדרגות בחצר וקראתי, ואף אחד לא דיבר איתי. אף אחד גם לא הלך איתי הביתה בסוף היום. ובשעות אחר הצוהריים הייתי לבד בבית ולבד בחצר.
זה לא היה נעים, אבל בחודשי החורף זה גם לא היה נורא, כי נשארים בבית, ותמיד היה לי מה לקרוא ומה לראות.
כשהתחמם בחוץ והגשמים כמעט ופסקו, וחזרנו לחצרות – הרגשתי שוב בודד מאוד ואחר מאוד. חשבתי לספר למורה, אבל פחדתי שיקראו לי "מלשין". היה לי רעיון לכתוב מכתב לאריאל – החבר שלי – אבל פחדתי שילעג לי.
בבית סיפרתי רק לסבא שלי על החרם ועל ה"פסססס" בשיעורים, ואפילו קצת בכיתי. הוא הקשיב, חיבק אותי, חשב ואז הציע משהו:
"מחר בהפסקה, תחפש ילד בערך בגיל שלך שיושב לבד, אני בטוח שתמצא, ופשוט תתחיל לדבר איתו. תשאל אותו אם ירצה לשחק איתך בגולות. רק אל תשכח", הוסיף סבא, "לקחת מחר גולות לבית־הספר".
כך הכרתי את יואב מכיתה ד׳1. גם הוא ישב לבד וקרא ספר. הייתי צריך קצת אומץ כשפניתי אליו בפעם הראשונה, אבל זכרתי שסבא אמר לי שהוא סומך עלי שאמצא את האומץ הזה. אחרי יומיים הכרנו שנינו את יונתן מד׳3.
כל כך שמחתי לשחק איתם בהפסקות ואני לא יודע איך זה קרה אבל פתאום כבר לא שמעתי יותר "פססססט" כשהצבעתי בכיתה.

הקסם של נוגה
מאת: תמר בן-אביר
נוגה הייתה ילדה סקרנית וחכמה. תמיד יכולתם למצוא אותה עם ספר מעניין או חוברת עבודה שסיימה ברגע זה ממש.
כשהמורה הייתה שואלת בכיתה, מי רוצה להקריא את השיעורים, נוגה התנדבה כמעט תמיד. יום אחד קיבלה נוגה לביתה מכתב, ממקום שנקרא “בית הספר למצטיינים”.
"אנחנו שמחים לבשר לך, שהתקבלת לבית ספר למצטיינים" כך היה כתוב במכתב. נוגה קפצה מרוב שמחה: “אני ילדה מצטיינת!” היא רצה לאחים שלה בהתלהבות עם המכתב בידה.
למוחרת, שסיפרה לחברותיה בכיתה, הן לא התלהבו כמוה.
“יואו, מצטיינת?” אמרה מיה,“עכשיו את תתלהבי שרק את חכמה?" “מה זה בכלל אומר?” שאלה נעמי. הן התחילו לצחוק. "אז תמציאי עכשיו דברים של מבוגרים?"
נוגה לא הבינה למה הן צוחקות עליה, היא ממש התלהבה. עכשיו הן גרמו לה להתבאס על הקבלה לבית הספר ולהתלבט אם ללכת בכלל.
נוגה התייעצה עם המורה שלה, ועם ההורים. היא החליטה לא לוותר. בזמנה הפנוי היא המשיכה לקרוא, ללמוד ולחקור.
כשהייתה מגיעה לבית הספר, הייתה מספרת על רעיונות מגניבים שלמדה בבית ספר למצטיינים כמו אומנות למתקדמים ובניית דגמים.
חודש אחר כך, ביקשו ממנה מיה ונעמי עזרה. “תגידי, את יכולה להסביר לנו איך לפתור את השאלה הזאת? את תמיד יודעת הכל!" ונעמי חייכה ואמרה "אולי פעם הבאה תכתבי לבד ספר חידות?"
נוגה חייכה.

שאלון לבירור זהו שאלון קצר למילוי עצמי, המאפשר הערכה ראשונית – האם מדובר בחרדה חברתית ובאיזו מידה. (השאלון אינו מחליף אבחון רשמי ומקצועי).
עמותת "רקפת" פועלת לחיזוק החוסן הרגשי-חברתי של מתבגרים ושל בוגרים החווים קושי ביצירה ובניהול קשרים חברתיים. העמותה מפעילה מגוון מענים בפריסה ארצית, ברמת הפרט והקהילה.